Reacties van deelnemers: Workshops en Individueel

“Ik had in de workshop een ‘geitenwollensokkensfeer’ verwacht maar dat was absoluut niet het geval. Duidelijke instructies maar ook ruimte om de ervaringen te bespreken. Fijn dat alles persoonlijk mag zijn”.

Door over het verloop van de dag even kort te oefenen voel ik me rustiger tijdens mijn werk en ben ‘s avonds  minder moe. Voor het slapen gaan doe ik nog een paar instructies om de dag makkelijker te verwerken. Volgens mijn partner slaap ik de laatste tijd ook rustiger. Ik word minder moe wakker.

“De ligoefening vond ik  indrukwekkend. Ik ben nog nooit zo ontspannen geweest. Nu kan ik de dag weer goed door”.

Spreken in het openbaar vond ik altijd vreselijk. Ik zag er dagen van tevoren al tegenop. Door dagelijks te oefenen kan ik de situatie veel beter hanteren. Ik voel meer afstand tot de situatie zonder afstandelijk te zijn. Zo voelt het voor veel meer situaties waarin spanning een bepaalde rol speelt of dat nu het werk betreft of de thuissituatie.

“Henk Buurman is specialist in het juist leren gebruiken van adem. Specifiek voor muzikanten kan dit een enorme positieve impuls betekenen. Effectief ademen op een ontspannen wijze wordt door Henk Buurman duidelijk uitgelegd en met zorg begeleid. Henk heeft een ruime ervaring op dit specifieke gebied en kan daarnaast ook nog eens praktische speeltips meegeven. Van harte aanbevolen”. (zie LinkedIn recommendation)

Geen lange verhalen over hoe iets moet maar gerichte oefeningen.

“In plaats van te werken voor de inademing, komt de adem nu vanzelf. Het wandelen en fietsen kan ik nu in een rustig tempo weer volhouden. Ik kom weer buiten!” (deelnemer van 70 jaar!)

Ik hoef  geen ademvorm te maken: het ontstaat door te oefenen, waardoor ik het direct kan toepassen.

“Door de lessen beheers ik mijn dynamiek en mijn register heeft zich sterk uitgebreid” (reactie van een koperblazer)

Ik voel me zelfverzekerder nu ik de adem lager in het lichaam voel.

“Wat een lastige vragen soms maar zo ben ik wel tot de kern van mijn probleem gekomen”

Door de oefeningen gaat de techniek meer vanzelf en kan ik me veel beter op de interpretatie richten . Daardoor voel ik me veel zelfverzekerder tijdens concerten.

“Dit is waar ik jaren naar gezocht heb”

Op deze manier kan ik snel bij een goede klank komen”, zit ik beter in mijn lijf en kan ik de repetities langer volhouden.

“Door de instructies krijg ik meer contact met mezelf, het geeft me een vertrouwd gevoel. Ik heb meer rust gekregen”

Als ik meer ademruimte heb voel ik me vrijer, minder in mezelf. Voor de muziek betekent dat ik me vrijer voel om me te uiten.

“Na 4 keer Adem en Ontspanning is het nog niet allemaal perfect, maar ik heb wel veel dingen geleerd waar ik mee aan de slag ga”

Ik voel me rustiger, sterker kalmer. Ik kan veel meer loslaten, lichamelijk en emotioneel.

“Dit zou je op ieder conservatorium individueel moeten doen”

Het was geruststellend bij jou. Ik kreeg het gevoel van: “ik kan het wel”.

”In het orkest krijg ik nu regelmatig te horen dat ik lekker aan het blazen ben, terwijl ik vroeger alleen maar hoorde dat ik wel wat harder mocht spelen en ik het gevoel had de longen uit mijn lijf te spelen. Het resultaat van de instructies is goed merkbaar: een mooiere klank en het kost minder inspanning. Helemaal geweldig!”

“Ik voel me vrijer, ik kan weer verder”

“Ik heb veel verhalen over adem en ontspanning gehoord en er uitleg over gekregen. Ook veel boeken gelezen en veel verschillende methodes uitgeprobeerd. Toch bleven er veel vragen en onduidelijkheden voor mij. In de eerste sessie kreeg ik bij Henk al een duidelijk gevoel hoe het ademen ook anders kan: van hoog in mijn borstkas met een gespannen gevoel naar een lagere ademhaling die me meer rust en concentratie brengt. De oefeningen zijn soms verbluffend eenvoudig. Zoals bij iedere training is het wel belangrijk om te blijven oefenen. Het versterkt de resultaten, ik blijf me op die manier ontwikkelen”.

Toen ik dertig werd, werd ik mij steeds meer bewust van een oude jeugddroom: Ik woonde de eerste jaren van mijn leven in de binnenstad van Arnhem en iedere keer wanneer ik met mijn ouders langs het Gele Rijdersplein kwam had ik nergens anders oog voor dan het beeld van die militair op zijn paard, gewapend met een trompet. 
Als ik terugdenk aan mijn jeugd dan bekruipt mij op de een of andere manier het gevoel van een trompet in mijn handen, het mondstuk op de toegewezen plek. Het zou alleen nog jaren duren voordat die jeugddroom werkelijkheid wordt. Destijds geplaagd door astma, maar wel met interesse voor muziek, kies ik op jonge leeftijd voor slagwerk. Sinds mijn 8e loop ik mee met een snaretrommel bij de plaatselijke fanfare (we waren inmiddels verhuisd) en in het jeugdorkest speel ik al het slagwerk dat nodig is; van grote trom tot marimba. 
In de pubertijd verlies ik helaas de lol erin. Pubertijd gaat over in studententijd, die gaat over in werktijd. Tot ik dus dertig word (quarterlifeciris?). Ik mis het serieus bespelen van een instrument en begin mij weer te verdiepen en in te lezen in de koperinstrumenten. Deze keer trekt niet de trompet, maar de cornet mijn aandacht. Een instrument met een warm, maar ook zeker stevig geluid! En prachtig in solostukken met piano. Waarom niet? Blind koop ik zo’n ding. De praktijk blijkt weerbarstig. Het is geen kwestie van blazen en voila muziek. 
In mijn zoektocht naar een docent in de regio Utrecht vind ik veel trompettisten. Maar Cornettisten? Mijn eerste contact met Henk weet ik dan ook nog goed. Hij wist precies wat mij aantrok in de cornet. Ook zijn ‘oude liefde’. Henk geeft mij dan ook geen cornetles op een trompet, maar op zijn eigen prachtige cornet. 
Ik heb al een aantal muziekdocenten gehad (slagwerk en piano), de een beter dan de ander. Henk hoort tot het excellente soort om de simpele redenen dat hij muziek en het instrument snapt maar ook weet dat er altijd iets te leren of verbeteren is. Henk heeft dan ook talenten die ik heel erg waardeer en die leren een feest maken: hij is enorm kundig over en bekwaam op het instrument, maar niet arrogant! 
Bij Henk zijn de oefeningen en de gebruikte methode deel van het proces. En dat proces is dat van jezelf. Is perfectie daarin belangrijk? Ga naar Henk. Is plezier in musiceren belangrijk? Ga naar Henk. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: wil je cornet – of nou vooruit, trompet – spelen? Ga naar Henk!
Leerling uit Zeist

Reactie van een ouder: Wij waarderen het enorm hoe je onze zoon steunt en de lessen doet en ook meedenkt in wat het beste voor hem is! En dat voelt hij zelf ook zo dus is erg fijn!